NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
أَبُو
عَوَانَةَ
عَنْ يَحْيَى
الْمُجَبِّرِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد وَهُوَ
يَحْيَى بْنُ
عَبْدِ
اللَّهِ
التَّيْمِيُّ
عَنْ أَبِي
مَاجِدَةَ
عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ
قَالَ
سَأَلْنَا
نَبِيَّنَا
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ الْمَشْيِ
مَعَ الْجَنَازَةِ
فَقَالَ مَا
دُونَ
الْخَبَبِ
إِنْ يَكُنْ
خَيْرًا
تَعَجَّلَ
إِلَيْهِ
وَإِنْ يَكُنْ
غَيْرَ
ذَلِكَ
فَبُعْدًا
لِأَهْلِ النَّارِ
وَالْجَنَازَةُ
مَتْبُوعَةٌ
وَلَا
تُتْبَعُ
لَيْسَ
مَعَهَا مَنْ
تَقَدَّمَهَا
قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَهُوَ
ضَعِيفٌ هُوَ
يَحْيَى بْنُ
عَبْدِ
اللَّهِ
وَهُوَ
يَحْيَى
الْجَابِرُ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَهَذَا
كُوفِيٌّ وَأَبُو
مَاجِدَةَ
بَصْرِيٌّ
قَالَ أَبُو دَاوُد
أَبُو
مَاجِدَةَ
هَذَا لَا
يُعْرَفُ
İbn Mes'ud'dan demiştir
ki:
Nebi (s.a.v.)'e
cenazeyle yürümeyi sorduk, şöyle buyurdu:
"Koşmanın altında
(mutedil bir süratle yürünür. Böyle yürümekle) eğer (ölen kimse) hayırlı
(birisiyse)onu hayra (eriştirmekte) acele etmiş olunur. Eğer böyle değilse
(varsın) cehennem halkı (bizden bir an önce) uzak(laşıp, gitsin). Cenaze
arkasından gidilendir, (kendisi) arkadan giden değildir. (Cenaze'nin) önünden
giden onunla beraber bulunmuş olmaz."
Ebû Dâvûd der ki: Bu
ravi (yani) Yahya İbn Abdullah zayıftır, Yahya el-Câbir (denilen kimse) de odur
ve Kufelidir. Ebû Mâcide (ise) Basra'lıdır. Bu Ebû Mâcide (nin kimliği) ise
meçhuldür.
İzah:
Tirmizi, cenâiz; Ahmed
I, 395, 415, 419.
Cenazeyi kabre
götürürken normal yürüyüşten biraz daha süratli adımlarla, fakat koşmadan,
götürmek müstehabdır. Cenazeyi bu şekilde biraz süratlice götürmekle; eğer o
cenaze hayırlı bir kimse ise, bir an önce kendisini bekleyen hayra erişmiş
olur. Eğer hayırsız bir kimse ise, müslümanlar onu bir an önce kendilerinden
uzaklaştırmış olurlar.
Metinde geçen
kelimesini biz "uzaklaşıp gitsin" diye tercüme ettik. Fakat bu
kelimenin "haksızlık yapan kavim yok olsun"[Hûd 44] mealindeki âyeti
kerimedeki gibi beddua olarak kullanılmış olması da mümkündür. O zaman bu
cümleye "cehennem halkı yok olsun!" manâsı vermek mümkündür.
Cenazeyi kabre
götürürken arkasında yürümenin, sağında, solunda veya önnüde yürümekten daha
faziletli olduğunu söyleyenlerin delilini teşkil eden bu hadis-i şerif,
zayıftır. Çünkü Yahya b. Abdullah ile Ebû Macide vardır. Bilindiği gibi bu
ravilerin her ikisi de zayıftır.